Zasadniczym celem powołania i działania Szkolnego Koła Caritas jest organizowanie form pomocy dla dzieci i młodzieży najpierw na terenie własnej szkoły a następnie poza nią.
SKC może zrzeszać dzieci i młodzież katolicką szkoły, w której zostało powołane, nie wykluczając młodzieży, która równocześnie należy do innych organizacji, stowarzyszeń czy ruchów katolickich. Szkolne Koło Caritas może utworzyć przynajmniej pięciu uczniów, którzy chcą pomagać innym.
Członkowie Koła działają na terenie szkoły, pod nadzorem dyrekcji i włączają się na zasadzie wolontariatu w działalność charytatywno-opiekuńczo-wychowawczą prowadzoną przez Caritas. Ponieważ Koło używa nazwy Caritas, która jest prawnie zastrzeżona dla Kościelnej Instytucji Charytatywnej, dlatego jego działalność musi być ściśle związana i realizowana pod nadzorem Caritas.
Szkolne Koła Caritas wzbogacają i wzmacniają rolę wychowawczą szkoły, wspierają rodziców w ich codziennym, odpowiedzialnym trudzie wychowawczym. Jednocześnie działalność ta jest żywym przykładem wiary chrześcijańskiej i przyczynia się do coraz większego zrozumienia nauki Jezusa Chrystusa.
*
pieczątka szkoły ……………………………
Miejscowość, data
Ksiądz Dyrektor Stanisław Słowik
Caritas Diecezji Rzeszowskiej
ul. Jana Styki 21
35-006 Rzeszów
Odpowiadając na prośbę uczniów naszej szkoły, pragnących zaangażować się
w działalność społeczną i charytatywną zwracam się z prośbą o powołanie na terenie
Szkoły ................................................................. w .....................................
Szkolnego Koła Caritas Diecezji Tarnowskiej.
Zgodnie z życzeniem uczniów Opiekunem Koła będzie .........................................
Dyrektor Szkoły
**Zadania Opiekuna SKC
1. Formalności założycielskie.
2. Zapoznanie z regulaminem i wdrażanie go w struktury SKC.
3. Wybór Zarządu Koła i ustalenie stałych terminów spotkań.
4. Planowanie działalności.
5. Przydział zadań i czuwanie nad ich realizacją.
6. Kontakt z Asystentem Kościelnym.
7. Podział na sekcje ( jeśli zachodzi potrzeba ).
8. Podział na wolontariuszy stałych i akcyjnych.
9. Troska o sprawny przepływ informacji.
10. Czuwanie nad prowadzeniem kroniki.
11. Współpraca z Caritas.
1. Wspólne z Asystentem Kościelnym wychowywanie w duchu miłości bliźniego.
2. Integracja grupy poprzez regularne spotkania, wspólne spotkania i udział w imprezach zewnętrznych.
3. Integracja grupy – wraz z Asystentem Kościelnym przez dni skupienia i rekolekcje.
4. Uwrażliwianie na potrzeby innych.
5. Zaszczepianie i pogłębianie idei wolontariatu jako świadomej, dobrowolnej i bezpłatnej działalności na rzecz innych.
6. Troska o rozwój osobowości członka SKC.
7. Inspirowanie do osiągania coraz lepszych wyników w nauce.
8. Wspólne wyciąganie wniosków z niepowodzeń.
9. Pomoc w wyborze patrona.
***Zadania Asystenta Kościelnego SKC
Opieka duchowa:
1. Kształtowanie osobowości wolontariuszy w duchu chrześcijańskim (pomoc w większym zrozumieniu, pogłębianiu i szerzeniu nauki o Miłosierdziu Bożym).
2. Krzewienie czynnej miłości bliźniego (ludzie godziny 15-tej - Koronka do Miłosierdzia Bożego).
3. Comiesięczne spotkania połączone z Eucharystią i konferencją formacyjną.
4. Integracja grupy poprzez dni skupienia i rekolekcje.
5. Inspiracja do podejmowania działań na rzecz środowiska.
6. Pomoc w wyborze patrona.
7. Angażowanie członków SKC do udziału w liturgii.
Włączanie się w pracę:
1. Koordynowanie współpracy z Parafialnym Zespołem Caritas.
2. Czynny udział w akcjach i zebraniach SKC.
****
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
( miejscowość, dnia )
PROTOKÓŁ NR .........../2006
Z zebrania założycielskiego SZKOLNEGO KOŁA CARITAS, które odbyło się dnia . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
w Szkole. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . w . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
1. Zapoznanie z porządkiem zebrania i powołanie protokolanta.
2. Zapoznanie z celami i zadaniami Szkolnego Koła Caritas na podstawie statutu.
3. Przeprowadzenie wyborów do zarządu Szkolnego Koła Caritas.
4. Ustalenie częstotliwości spotkań.
5. Przedyskutowanie programu działania.
Ad.1. Zebranie otworzył opiekun Szkolnego Koła Caritas . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ,
oraz asystent kościelny . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .. Następnie opiekun Koła zapoznał
zebranych z porządkiem posiedzenia.
Ad.2. W dalszej części zebrania opiekun Koła zapoznał uczestników spotkania z zagadnieniem: czym jest Caritas?
Czym są Szkolne Koła Caritas i jakie są jego cele i zadania.
Ad.3. Następnie przystąpiono do wyborów zarządu Szkolnego Koła Caritas. Po przeprowadzeniu jawnych
wyborów do Zarządu weszli:
Przewodniczący: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Zastępca: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Skarbnik: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Sekretarz: . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ad.4. W dalszej części spotkania ustalono, że członkowie Szkolnego Koła Caritas będą spotykać się w . . . . . . . . . . . . . . . . .
Ad.5. Następnie ustalono plan działania na najbliższą przyszłość:
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
- . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
protokół sporządził opiekun Koła asystent
kościelny
Otrzymują:
1. Dyrektor Szkoły,
2. Dyrektor Caritas Diecezji Rzeszowskiej
3. a/a.